• Zaloguj
  • Brak produktów w koszyku.

Nauka przez zabawę – najlepszy sposób na efektywne przyswajanie wiedzy.

Wyobraź sobie niedzielne popołudnie. Podchodzisz do dziecka i z rozbrajającym uśmiechem proponujesz – „Hej, poróbmy trochę zadań z matematyki z dzielenia i mnożenia, będzie fajnie….

Widzisz już ten grymas na jego twarzy? Wyobrażasz sobie, jak nagle przypomina sobie, coś niezwykle ważnego co miał zrobić i teraz sobie o tym przypomniał i koniecznie w tym momencie musi to zrobić?

A teraz jeszcze raz wyobraź sobie niedzielne popołudnie. Podchodzisz do dziecka i proponujesz – „Hej, zagrajmy w coś” Błysk w oku, uśmiech od ucha do ucha, radość i ekscytacja (bo perspektywa ogrania rodzica jest naprawdę kusząca).

Co najlepsze, podczas gry dziecko może się nauczyć wielu rzeczy – liczenia, czytania ze zrozumieniem, logiki, krytycznego myślenia,  myślenia nieszablonowego, kreatywności. Oczywiście nie każda gra te umiejętności będzie rozwijać. Rolą nas, rodziców, jest podsuwanie dzieciom gier wartościowych, gier, które oprócz zabawy dają coś więcej.

Przykładem mogą być różnego typu łamigłówki i zagadki – logiczne, matematyczne, słowne.

Dzieci uwielbiają łamigłówki. Potrafią spędzać naprawdę dużo czasu i poświęcać mnóstwo energii, by je rozwiązać. Satysfakcja, jaką mają po ich rozwiązaniu jest bez porównania większa, niż zadowolenie z poprawnie rozwiązanego równania (nawet jeśli w łamigłówce było dokładnie  to samo równanie). Dlaczego? Kluczowy jest tu element zabawy, rywalizacji.

W grach i łamigłówkach możemy niepostrzeżenie przemycać elementy nauki.

Świetnie się bawiąc, dzieci się uczą. Umiejętności się utrwalają na długo, kojarzą się z czymś przyjemnym a to jeszcze bardziej wzmacnia utworzone między komórkami nerwowymi mózgu połączenia. Nie ma chyba nic ważniejszego, jeśli chodzi o skuteczną naukę, niż podejście ucznia. Uczeń, który znudzony, zniechęcony rozwiązujący kolejne, nieciekawe zadania – niewiele z takiej nauki skorzysta. Nawet jeśli czegoś się nauczy, szybko zapomni, bo jako coś, co nie było dla niego przyjemne, wyparuje szybko z jego pamięci.

Z kolei nauka przez zabawę, nie kojarzy się w ogóle ze żmudnym wkuwaniem. Właściwie, w ogóle nie kojarzy się z nauką. Mimo, że poleceniem w grze może być rozwiązanie jakiegoś równania, by móc przejść do kolejnego etapu gry,  dzieciom to wcale nie przeszkadza.

Nie jest tak, że dzieci nie lubią się uczyć. Wręcz przeciwnie, dzieci kochają się uczyć. To my, dorośli, zabijamy w nich tę pasję, przekazując im wiedzę w sposób nudny i monotonny.

Dlatego właśnie zachęcam, podsuwajcie dzieciom łamigłówki, zagadki, rebusy, krzyżówki, puzzle, karty, układanki. Korzyści z nich jest nieskończenie wiele, ale najważniejsze to:

Łamigłówki uczą krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów.

Uczą one nie tylko typowych umiejętności jak np. liczenie,  ale przede wszystkim uczą oceniania sytuacji, analitycznego myślenia, szukania rozwiązania problemów aż do skutku. Uczą jak metodycznie podejść do problemu. Badania naukowe składają się z kilku etapów – obserwacja, wysnucie hipotezy, test, konkluzja. To samo dzieje się podczas rozwiązywania łamigłówki. Dziecko najpierw obserwuje (o co w tym chodzi), zakłada jakąś hipotezę (spróbuję takiej strategii), sprawdza czy jego strategia jest właściwa ( tak to rozwiążę), podsumowuje (udało się!!!). Jeśli jednak  się nie udało, próbuje innego sposobu. Umiejętności te są niezwykle istotne na każdym etapie edukacji. Osoba, które potrafi myśleć krytycznie, wyciągać wnioski – wybrnie z każdej sytuacji.

Łamigłówki, krzyżówki, puzzle uczą dzieci wytrwałości.

Czasami trzeba kilkakrotnie podejść do problemu, żeby go rozwiązać. Element zabawy powoduje, że dziecko się nie zniechęca, próbuje do skutku (oczywiście gry muszą być odpowiednio dobrane do wieku i poziomu umiejętności dziecka). Uczą też, jak poradzić sobie z niepowodzeniem – bo czasami zadanie może ich jednak przerosnąć. Umiejętności te będą dla nich niesamowicie ważne w dorosłym życiu, w którym napotkają na problemy i niepowodzenia. Wszyscy czasami ponosimy klęskę. To, jak sobie z nią radzimy, jak na nią reagujemy jest bezpośrednio związane  ze szczęściem i sukcesem w życiu.

Łamigłówki uczą kreatywności.

Często powtarzany jest mit, że  osoba albo jest kreatywna, albo nie. Nie jest to prawda. Wszystkie dzieci są kreatywne. Sposób w jaki pielęgnujemy w nich tę kreatywność owocuje w dorosłym życiu. Jeśli dziecko często ma okazję korzystać ze swojej kreatywności bez presji, bez nacisku, wówczas gdy dorośnie, zapewne będzie osobą kreatywną, pełną entuzjazmu. Z kolei dziecko, które nie ma takiej szansy,  albo czuje nacisk z zewnątrz (ocena, miejsce w konkursie), wepchnie swoją kreatywność gdzieś głęboko i stanie się tylko odtwórcą, naśladowcą. Łamigłówki, rozwijają kreatywność. Trzeba się czasami nieźle nakombinować, przekładać, odwracać, mazać, przerysowywać, myśleć nieszablonowo, aby dojść do właściwego rozwiązania.

Daj dzieciom możliwość rozwijania  się w optymalny sposób.

Nie ograniczaj ich do rzeczy łatwych, nie wymagających wysiłku. Mózg dziecka jest jak gąbka. Chłonie wszystko, czego dotknie. Co ciekawe, dzieci  lubią gimnastykę mózgu. Wykorzystaj to – dla ich dobra.

 

Możesz zacząć od prostej łamigłówki matematycznej ze zdjęcia na górze. Jeśli chcesz ją wydrukować poniżej zamieszcam ją w wersji PDF

 

Łamigłówka matematyczna 1

 

 

21 kwietnia 2017

0komentarzy wNauka przez zabawę - najlepszy sposób na efektywne przyswajanie wiedzy."

Napisz wiadomość

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz poznać najbardziej rozpowszechniony mit dotyczący skutecznej edukacji?

Odbierz raport i dowiedz się jak zaoszczędzić Twojemu dziecku frustracji i rozczarowań i wspomóc naprawdę skuteczną naukę.


ZAMÓW BEZPŁATNY RAPORT

TOP
© 2016 Kinga Gajko

PROJEKT I WYKONANIE: WEBIMPULS.PL

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

X