• Zaloguj
    • Brak produktów w koszyku.

Matematyka a ADHD – 5 praktycznych wskazówek, które uproszczą matematyczne zmagania?

W głowie dziecka z ADHD myśli galopują z zawrotną prędkością. Przeskakują jedna drugą, by jak najszybciej dotrzeć do celu. Po drodze zauważają coś interesującego i zbaczają z drogi. Zapominają dokąd szły i nie dochodzą tam gdzie powinny. Po drodze odkrywają niezwykłe rzeczy, ale nie do końca związane z ich celem.

 

To właśnie jest jedną z przyczyn problemów jakie dzieci z ADHD mają  z matematyką.

 

Matematyka wymaga głębokiego skupienia, sprawnie działającej pamięci, śledzenia na jakim etapie zadnia jesteśmy, co wyliczyliśmy, czy o to w zadaniu pytają. Do tego dochodzi konieczność bezbłędnego liczenia, często skomplikowanych działań. W klasach młodszych problemy z matematyką zwykle nie są poważne, bo inteligencją  dziecko jest w stanie nadrobić problemy z koncentracją czy pamięcią. Kłopoty zaczynają się w klasach starszych, kiedy matematyka robi się trudniejsza, zadania są dłuższe, wymagają podejścia do rozwiązania w kilku etapach, śledzenia naszej pracy, wracania do poprzednich etapów, logicznego myślenia, sięgania do pamięci długotrwałej, super sprawnie działającej pamięci roboczej. Krótko mówiąc, trzeba ogarnąć wiele skomplikowanych rzeczy na raz, nie dać się zdekoncentrować i dotrzeć bezbłędnie do celu. Niestety w matematyce, jedno potknięcie, może z hukiem powalić całe zdanie.

 

Czym jest pamięć i dlaczego uczniowie z ADHD mają z nią kłopoty?

 

Pamięć jest złożonym systemem w mózgu. Nie da się opisać jej dokładnie w kilku zdaniach. Naukowcy przedstawiają wiele różnych modeli i klasyfikacji pamięci ale najprościej można powiedzieć, że pamięć, to zdolność przyswajania, utrwalania i przechowywania informacji, odzyskiwania ich w razie potrzeby i układania w logiczną całość.

Osoby z ADHD bardzo często mają problemy z pamięcią, szczególnie z pamięcią roboczą. Pamięć robocza jest odpowiedzialna za przyjmowane bodźców, sięganie po informacje do pamięci długotrwałej, analizowanie, przetwarzanie, nadzorowanie i koordynowanie przechowywanych informacji.

Uczniom z ADHD ciężko jest np. utrzymać w pamięci krótkotrwałej polecenia do zadania, jednocześnie sięgając do pamięci długotrwałej po wcześniej utrwalone wzory, czy zasady matematyczne potrzebne do rozwiązania tego zadania.

Często mają również problemy z odszukaniem w pamięci długotrwałej właściwych informacji. Czas rozwiązywania zadań znacznie się wtedy wydłuża.

 

Naukowcy tłumaczą, że u osób z ADHD występują zaburzenia funkcji wykonawczych mózgu, czyli tzw. „systemu zarządzania”.

 

Poza pamięcią roboczą, do funkcji wykonawczych mózgu należą m. in:

  • Logiczne myślenie i wyciąganie wniosków

  • Koncentracja

  • Planowanie i organizacja

  • Zarządzanie czasem

  • Rozważanie konsekwencji swoich czynów, przed ich wykonaniem

  • Kontrola emocji i motywacji

 

Jakie trudności, poza kłopotami z pamięcią roboczą, napotyka uczeń najczęściej podczas nauki matematyki?

 

  • Problemy z koncentracją – uczeń nie może się skupić na słowach nauczyciela, odpływa myślami jak żeglarz łodzią, nie słyszy poleceń, nie skupia się na detalach, więc często robi bezmyślne błędy np. dobrze wyliczy, źle zapisze, przeskakuje z jednego nieskończonego zadania do kolejnego. Kiedy się zdekoncentruje, trudno jest mu skupić się z powrotem

  • Impulsywność – nasz szybki jak rakieta uczeń gna ile sił w długopisie, żeby skończyć zadanie. Nie doczytuje poleceń, bo sądzi, że wie o co pytają, przeskakuje pewne kroki, liczy w głowie, nie sprawdza, czy dobrze policzył

  • Problemy z zarządzaniem czasem – jest mu ciężko zaplanować czas na teście, zbyt długo zastanawia się nad jednym pytaniem, po czym w panice odkrywa, że czas dobiega końca, a on nie zrobił ani połowy zadań

  • Niedbałe, niewyraźne pismo – uczeń ma problem z odczytaniem własnego pisma, albo błędnie zakłada, że 3 to 9 i brnie dalej nieświadomy błędu.

 

Matematyka jest niesamowicie ważna w dzisiejszych czasach – czasach pod znakiem nowoczesnych technologii. Co zrobić, by nasz syn, czy córka wzięli ją za rogi, zrozumieli i wykorzystali w życiu?

 

Najważniejsze jest to, żebyś zrozumiała że w przepadku dzieci z ADHD, to nie lenistwo, czy brak ambicji (zazwyczaj) są powodem kłopotów z matematyką. Nie wywołuj w dziecku poczucia winy. On i tak czuje się fatalnie, kiedy dostaje test z wielką jak słoń dwóją, a inni uczniowie, którzy wcale nie wydają się bystrzejsi od niego mają czwórki, czy piątki.

Podejdźcie do problemu małymi kroczkami.

 

Na dobry początek kilka wskazówek, które pomogą Twojemu dziecku w podbojach matematycznych zadań.

 

  1. Czytaj polecenie

Niby jest to oczywiste, ale spójrz na wyjaśnienie jak mnożyć ułamki.

„Ułamki zywkłe mnożmy w następujący sposób – licznik mnożymy przez licznik, mianownik przez mianownik”

Czy wszystko jest z tym z daniem OK? Przeczytaj uważnie.

Widzisz, przestawiłam litery w słowie „zwykłe” i „mnożymy”. Jeśli nie zauważyłeś tego, nie masz się czego wstydzić – bardzo niewiele osób jest w stanie to zauważyć. Z góry podświadomie zakładamy właściwe słowa. Podobna sytuacja ma często miejsce podczas rozwiązywania zadań matematycznych. Uczeń czytając szybko polecenie, z góry zakłada, że wie o co chodzi, często nie doczytuje nawet do końca, dopowiada sobie końcówkę polecenia, albo wcale jej nie zauważa.

Naucz dziecko czytać uważnie. Niech podkreśli kluczowe słowa. Przeczyta dwa razy. Dokładnie przemyśli o co tak naprawdę w zadaniu pytają.

 

  1. Nie oszczędzaj papieru

Nie chce się narazić ekologom, ale w przypadku matematyki, stanowczo odradzam oszczędzanie papieru. Naucz dziecko,  że zanim zacznie rozwiązywać zadanie, niech zawsze napisze (wyraźnie!!!) co jest dane, co szukane, z jakiego wzoru lub reguły skorzysta.

Należy zapisywać każdy krok, unikać skrótów myślowych i liczenia w pamięci (co najmniej do czasu kiedy nabierze dużej wprawy). Szczególnie jest to ważne w zadaniach tekstowych, które wymagają liczenia w kilku etapach. Zawsze należy zapisać co konkretnie się wyliczyło. Każdy krok zapisujemy i każdy wynik dokładnie opisujemy. Nie oszczędzamy kartki, ani długopisu.

Może się to wydawać startą czasu, ale w ogólnym rozrachunku zaoszczędzisz czas, stres i rozczarowanie. Opisując każdy wynik, znacznie zmniejszamy możliwość pomyłki.

 

  1. Pisz wyraźnie i starannie

Jest to niesamowicie istotne. Niedbałe pismo prowadzi do wielu niepotrzebnych pomyłek. Łatwo jest przy niedbałym piśmie pomylić cyfry, czy nawet znaki. Staraj się pisać zawsze na papierze w kratkę. Traktuj to co piszesz jak kolumnę wojskową. Nic nie może wystawać. Każda cyfra ma swoje miejsce (swoją kratkę) w odpowiednim rzędzie i kolumnie. Unikniesz w ten sposób wielu niepotrzebnych i kosztownych pomyłek.

 

  1. Rozbij zadanie na etapy

Dłuższe zadania należy rozbić na etapy. Zanotuj sobie co i w jakiej kolejności będziesz liczyć. Będzie Ci o wiele łatwiej mając plan działania. Potem skupisz się już tylko na obliczeniach.

 

  1. Ćwicz

Jak powszechnie wiadomo – trening czyni mistrza. Trenuj więc często i solidnie, a na efekty nie trzeba będzie długo czekać. Mam tu na myśli treningi matematyczne, ale nie tylko.

Zachęcam Cię do ćwiczeń fizycznych. Nic tak jak ruch nie jest w stanie dotlenić Twoich szarych komórek, pobudzić do działania i dać takiego kopa, że żadna jakaś tam matematyka nie będzie w stanie Cię przestraszyć. Istnieją ćwiczenia fizyczne, które w szczególności są efektywne u osób z ADHD i będzie o tym dużo na tej stronie, ale na ten moment pamiętaj, że każdy rodzaj ćwiczeń, nawet spacer, czy przejażdżka rowerem, są tak ważne dla mózgu, jak woda dla kwiatów, czy WiFi dla nastolatków :).

 

 

23 stycznia 2017

0komentarzy wMatematyka a ADHD - 5 praktycznych wskazówek, które uproszczą matematyczne zmagania?"

Napisz wiadomość

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Chcesz poznać najbardziej rozpowszechniony mit dotyczący skutecznej edukacji?

Odbierz raport i dowiedz się jak zaoszczędzić Twojemu dziecku frustracji i rozczarowań i wspomóc naprawdę skuteczną naukę.


ZAMÓW BEZPŁATNY RAPORT

TOP
© 2016 Kinga Gajko

PROJEKT I WYKONANIE: WEBIMPULS.PL

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

Zamów bezpłatny raport

Dołącz do grona osób, które chcą uzyskać dostęp do quizu.

Dziękuję za chęć zapisu!

X